Dutch Chainsaw Carving Forum
Bezoek onze Sponsoren

Carvingtoolshop
Beeldhout

Nieuws: CARVERS VERENIGING KOMT ER AAN..!!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 5 September 2010, 15:38:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1   Omlaag
  E-mail dit topic  |  Print  
Auteur Topic: Arbortech  (gelezen 804 keer)
sjeraar
Nieuweling
*

Geslacht: Man

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 22 September 2009, 21:05:28 »

Hallo , sinds vorige week ben ik op vraag van mijn werkgever een aantal totempalen aan het maken voor de jaarlijkse Halloween-wandeling .
Eerst dacht ik ten aanval te gaan met de kettingzaag , maar na wat gesurf op internet kwam ik een zaagblad tegen voor op de haakse slijper :

Ondertussen zijn de eerste twee palen klaar ( foto's volgen weldra ) , en vind ik dat het zaagbladje het prima doet .
De hele grove stukken zaag ik eerst met de motorzaag weg , daarna met het "Arbortech"-schijfje dat gemonteerd staat op een slijper met regelbaar toerental .
De afwerking gebeurt vervolgens een beetje met een Saburr-schijf  , maar grotendeels met beitel en hamer .

Wat denken jullie zoal over het zaagblad ? Iemand slechte ervaringen ermee ?
En mijn manier van afwerken ?

Ik probeer nog zo vlug mogelijk wat foto's te nemen .

Knipoog

sjeraar
Nieuweling
*

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 25 September 2009, 08:42:33 »

En zo ziet het eruit op mijn haakse slijper ( met regelbaar toerental ).
Het handvat heb ik er zelf opgezet om steen te polijsten , maar ook bij deze toepassing is het bijzonder handig .

* Arbortech 01.jpg (179.05 KB, 480x640 - bekeken 32 keer.)

* Arbortech 02.jpg (189.7 KB, 480x640 - bekeken 33 keer.)
Dik
Carver met stemrecht.
Senior

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 25 September 2009, 10:01:40 »

Hallo Sjeraar,

Ik heb ook zo'n arbortech zaagschijf op mijn slijper. Werk prima, maar is ook levensgevaarlijk. Je hebt snel een terugslag als je toevallig met de schijf het hout op de verkeerde plaats raakt.
Om goed bij onbereikbare plekken te kunnen komen heb ik de veiligheidskap erafgehaald en de tweede handgreep. Dat doe je maar een keer, daarna zet je hem er wel weer op, als je tenminste het geluk hebt dat je dan al je vingers nog hebt.
Geldt ook voor de saburr-tooth schijven.
De kap eraf gaat nog wel, maar de tweede handgreep is ab-so-luut onmisbaar, wil je niet al te groot risico nemen.

Wat dat betreft kun je beter met de Arbortech mini-grinder werken. Die heb ik onlangs gekocht en heeft dezelfde schijf, maar dan in klein formaat. Voor details buitengewoon goed!

Groetjes,
Dik

Jeroen Compagne
Forumbeheerder
Held

Natura Artis Magistra

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 25 September 2009, 16:43:07 »

Hallo Sjeraar,

Ik heb het nooit aangedurft deze schijf te kopen omdat ik veel te bang ben voor een aanvaring. Ik heb al eens een aanvaring gehad met een saburtooth schijf (Dik volgens mij ook al eens) en ook een gebroken duim over gehouden aan een saburrtooth freeskopje. Ik moet er niet aan denken wat de arbortech gereedschappen met mijn handen etc doen...... Vanwege de wet van Murphy geloof ik dat deze arbortech gereedschappen veel te gevaarlijk zijn. Eigenlijk zou er een sticker op de schijven moeten zitten Danger Arbortech and Murphy's Law......

Wat je denkt dat er mis kan gaan gaat ooit een keer mis om het kortweg te zeggen. En deze jongens nemen dan wel meteen hele grote happen uit je vlees en bloed..

Groeten Jeroen.

☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼
☼  Natura Artis Magistra ☼
☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼
Alex
Nieuweling
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 26 September 2009, 18:16:54 »

Dat ding is veel te gevaarlijk, ik heb veel ervaring met schijven, deze ziet uit naar smerige wonden. Ik raad niemand aan zo'n ding te gebruiken.
wisse
Junior
**

give me wood

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 15 Januari 2010, 22:09:06 »

helemaal mee eens!
saburtooth is heftig genoeg.
kap gaat er met de saburtooth zelden af.
we werken altijd met een tweede greep, al is het links of rechts
of ergens aangepast in het midden.

hout maakt niet gelukkig, maar je kunt er wel veel mee!!!
HoutenKlaas
Volwaardig lid

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 8 Februari 2010, 20:47:54 »

Had ik vorige week met het uithollen van een stam. Linke bende, vooral met groffe saburr schijven. Geschokt Soms kon je niet anders dan met de linkerzijde frezen, en zodra je even je greep verslapte *KLETS* werd de flex bijna uit je handen gerukt en stuiterde omhoog richting mij..
(uiteraard werken zonder handgreep door ruimtegebrek...)

Gekkenwerk, moet iets anders verzinnen om uit te hollen. Aan die arbortech dingen voor de flex wil ik me niet wagen, kijk wel uit.

dehulst
Nieuweling
*

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Februari 2010, 22:57:32 »

Ik heb ervaring met het gebruik van zowel een grote schijf (zoals op de foto) als met de mini-grinder van Arbortech. De grote schijf moet je niet de gelegenheid geven zich in het hout te vreten. Dan gaat het ding geheel zijn eigen gang. Je kunt er heel snel hout mee verwijderen als je de schijf vlak over het hout laat gaan. De grote schijf moet je eigenlijk ook alleen maar gebruiken met de beschermkap van Arbortech. De schijf komt er dan maximaal ongeveer een centimeter onderuit. De schade aan lijf en goed is dan minder ingrijpend.
De mini-grinder is een stuk vriendelijke maar verwijdert veel minder hout in een keer. Ook deze heeft de neiging zich in te graven als je de schijf te recht op het hout zet. Voordeel van deze machine is de snaar overbrenging waardoor de schijf eerder stopt (vastloopt in het hout).

Overigens verkoop ik de producten van Arbortech op mijn website:
www.dehulst-gereedschappen.nl
HoutenKlaas
Volwaardig lid

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Februari 2010, 18:01:08 »

De grote schijf moet je eigenlijk ook alleen maar gebruiken met de beschermkap van Arbortech. De schijf komt er dan maximaal ongeveer een centimeter onderuit. De schade aan lijf en goed is dan minder ingrijpend.

Ja die heb ik gezien, daar wordt het qua veiligheid al een stuk beter van.

Maar, je kan weer niet in de hoekjes komen zo. Saburr-tooth blijft de beste/veiligste optie wat mij betreft.

Dik
Carver met stemrecht.
Senior

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 3 Maart 2010, 13:09:08 »

De mini-grinder waar Jan Hulsebos het over heeft heb ik zelf ook. Een van de beste stukken gereedschap welke ik de laatste paar jaar heb gekocht. Kun je heel veilig en toch snel stukken hout mee weghalen en ook behoorlijk goed in kleinere hoekjes mee komen. Mooi precisieapparaat. Als je er dan ook nog de schuurpads bij gebruikt is het schuren ook een fluitje van een cent. Een echte aanrader!
De tip van Jan om de schijf vlak te houden werkt overigens ook heel goed. Was ik zelf eigenlijk niet eens opgekomen, terwijl je dat met de ketting juist wel heel vaak doet om een werkstuk wat glad af te slijpen.
Jan, goed om te weten dat jij arbortech verkoopt. Ik heb hem in Engeland gekocht maar vroeg mij af waar ik eventueel mijn schuurpads of andere accessoires kan krijgen. Als ik ze nodig heb weet ik je dus te vinden.

Groetjes,
Dik   
dehulst
Nieuweling
*

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 8 Maart 2010, 08:26:04 »

Omdat ik bij een werkstuk slecht in een hoekje kon komen heb ik de Mini-Grinder aangepast door de kop te draaien. De machine krijgt daardoor ineens een aantal extra mogelijkheden. Bijkomend voordeel is dat de controle nog beter wordt. Er hoeven alleen 3 schroeven en 3 torken los en dan is de kop te draaien. Door de snaar is de aandrijving van de kop geen enkel probleem en werkt de Grinder alsof deze uitvoering standaard is.

* Grinder.jpg (145.13 KB, 400x258 - bekeken 27 keer.)
HoutenKlaas
Volwaardig lid

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 8 Maart 2010, 21:48:28 »

Zo slecht voor m'n portemonnee steeds al dat leuke spul....  Grijns

Maar als ik nu iets zou willen kopen zou dat waarschijnlijk die mini-grinder zijn. (Mits die op een Makita 9562CVH, 125 cm past)

Pagina's: 1   Omhoog
  E-mail dit topic  |  Print  

Ga naar: